torsdag 1. oktober 2015

En liten høstrunde i hagen - nå er det tid for utelys

Høstfargene har kommet med bud om at mørketiden nærmer seg.

Jeg ryddet i potter og plukket og klipte ned Fuchsia og Pelargonia i går.  Det er viktig å få de i hus før frosten kommer uten at jeg synes det er helt brenntravelt for dem. De kan få bo i glassverandaen en stund før de må ned i kjelleren, men tiden for inneliv nærmer seg iallfall for dem.

Det er også store hauger av avklipp fra spireahekk, Naboens tuja som vokser seg himmelhøy og ikke minst breier seg innover hos oss.  Kompostkverna skal få jobbe litt etterhvert.

Rosebuen har fått en lysslynge - veldig kjekt med litt lys når det er mørkekvelder.  Må innrømme at det er mest en praktisk foranstalting siden vi har fått koblet ut kursen til utelyset.  Der har vi en jordfeil og i forrige gang med eletrikter så gav vi opp å finne feil og koblet ut hele skiten.  Det står nå over planlagte gjøremål til neste elektrikerrunde.  Lys må vi ha.






































Noen nye utespotter har gitt oss mye større glede av hagen når det er mørkt.  Vi har satt de til å lyse opp stammer på tre gamle trær.  Plasseringen er valgt med omhu både slik at vi ikke blir blendet når vi ser ut i hagen og også slik at naboene ungår blending.


Jeg liker veldig godt varierende farger på bladverk. Her er variergert Rhododendron, Hosta, Heuchera Lime og en rødbladet Heauchera, Astibe i en god blanding.  Frøsådd Amarant og samme variegert Rhododendron på bildet under.








Dette er Eplehagens store hodepine , men det er ganske fint der når høstfargene har fargelagt Arkitektenstrøst.



 Disse Dahliaene trives helt enormt i Eplehagen - jeg har delt de og nå har jeg oransje Dahlia i flere bed. Av en eller annen grunn dukker de andre under i løpet av vinteren, men disse frisker godt opp.  Jeg tror de heter Color Spectacle eller noe lignende.

Oktoberbergnapp er en skikkelig høstfavoritt.  Her er en rødbladetvariant som bor sammen med lammeøre blant annet.
















Heachera caramel trives også godt i Eplehagen.  Den bor sammen med Voksklokke - Anne på Moseplassen kalte den Månestråle og begge navnene passer like godt.  Jeg har også Heucherella i denne sammenplantingen og Bispelue?


Tilslutt kom mine mørke røde Dahliaer i blomst - Arabian Night og en av kaktus type også mørk rød. Helt umulig å fange med riktig farge forøvrig.



4 kommentarer:

  1. Så flott med belyning i hagen! Mange flotte dahlia du har. De mørke røde er utrolig flotte!

    Fortsatt god høst :)

    SvarSlett
  2. Spennende planter, så smart med lys på rosebuen.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  3. Heisan. Veldig hyggelig å se bildene av høsthagen din! :-) Jeg synes jo det var veldig flott med "Arkitektens trøst" som farger skråningen deres høstrød! Om du ikke liker den sprer seg ut over bedet om sommeren, kan det være mulig å la den vokse opp en klatresøyle eller obelisk? Oransje dahlia passer jo forresten perfekt inn i høstfargebedene. Jeg får mer og mer sans for oransje i kombinasjon med burgunder, lilla og andre sterke farger i enkelte bed, så jeg skal være på utkikk etter Color Spectacle. Hos meg har dahlia alltid bare fungert som en ettårig plante. Jeg klarer heller ikke å overvintre særlig mange til året etter :-(
    Ha en fortsatt fin dag Anne Karin.

    SvarSlett
  4. Det bliver helt sikkert fint i mørket og en hyggelig med lysene på rosenbuen:-) Tak for din kommentar til mit gæsteblogindlæg hos HAVEFOLKET

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...