mandag 31. mars 2014

'Løsning' på småplante quiz




Det er litt grønt som begynner å synes i Eplehagen, men hva er det som spirer?  Det er et evig spørsmål for meg hver vår.  Spesielt vanskelig er det når det er endel planter som var nye året før, og når man har drysset litt frø her og der så - ja da er det umulig for meg.  Heldigvis - her i bloggverden er det flinke folk som hjelper til. 
 
'Løsningen' på disse nøttene tror jeg er som følger:
 
Starter øverst fra venstre
Kosakkveronika - den kjøpte jeg i fjor og har aldri sett den i blomst.
Ugress - det er noe jeg har litt her og der , og så ligner det på så mye annet som spirer...
 
Midten:
Aksveronika - den kjøpte jeg i fjor og har aldri sett den i blomst.
Mariklokke/toppklokke - svaret kommer vel i løpet av sommeren. 
 
Nederst:
Revebjelle - jeg håper det stemmer :)
Klokkeblomst - kjøpt som frøplante på hagemessen 2013. Den har heller ikke blomstret tidligere.
 
Har riddersporene begynt å spire hos andre hageglade?   Mine ser så veldig borte ut etter denne vinteren.
 
 
Takker for gode forslag og hjelp til å skille ugress fra frøplanter ! 
 
Nå kan jeg gå i gang med lukingen....

2 kommentarer:

  1. Det var en morsom utfordring :) Det er ikke alltid lett å vite hvilke planter som titter opp, og det hender jeg glemmer hva jeg har plantet hvor (utrolig nok!) Riddersporene i de bedene som har mest ly og sol, har begynt å spire, men de som ikke står like varmt har ikke tittet opp ennå.

    SvarSlett
  2. Så artig med quiz da. Det er ¨helt supert å kunne hjelpe hverandre her inne i bloggland. Riddersporene mine, med unntak av en, har så smått begynt å spire. Ha fine vårdager!

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...