onsdag 15. mai 2013

En historie om en mur ...

 
 
 
 
Her er en liten billedfortelling om hvordan den store støttemuren på gårdsplassen ble til.  Fra starten så var dette en forfallen tørrmur.  En stor klatrehortensia dekket den delvis.  All steinen ble plukket ned og deretter ble det gravd for den støpte fundamenteringen. Etterhvert så ble steinene fra den gamle tørrmuren murt opp, drenering under og bak muren ble gravd ned og strømrør ble lagt fram til de planlagte lyspunktene i muren.  Dette har vært et av de mest omfattende prosjektene i oppussingen av huset i Eplehagen.  Det er godt å være ferdig med dette, kjenner jeg når jeg ser på bildene fra i fjor. 
 
Jeg har skrevet om dette prosjektet før også .  Del 1 , del 2 og en liten oppsummering , pluss en liten enda en liten mur og jeg lover at dette skal være alt om støttemuren ved gårdsplassen i denne omgangen  !

13 kommentarer:

  1. Hei Anne Karin. Ja, jeg kan godt forstå det føles godt å være ferdig. Det må har vært et stort, tungt og tidkrevende prosjekt! Men vel verdt det når en ser på bildene av det ferdige resultatet. Kjempeflott!! :-D
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  2. Tøff og imponerende historie. :) Anne Kari

    SvarSlett
  3. Så flott mur du har fått! Den er virkelig vakker. Den skulle jeg gjerne hatt selv :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk , det er bare å samle stein - grave en del og så setter du igang. ;) Nei da , vi hadde god hjelp til dette. Det er ikke jeg som har lempet stein selv ! Dette er tungt arbeid og vi var heldige med kunnskapene til han som støpte muren ferdig.

      Slett
  4. Hei igjen Anne Karin. Du spurte meg hvilken rose jeg hadde bilde av på bloggen min:
    Rosen på nest siste bilde er en "Pink Grootendorst". En herdig sak som skal kunne dyrkes til sone H7/H8! Blomstene er litt små, men mange og planten kan danne en busk på opp til 180cm høy. En flott rose å ha i hagen :-)
    Du har nok "F.J.Grootendorst". Den er mørkere- nesten rød på farge :-) Der finnes også en hvit variant :-)
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stein - du har nok helt rett i navnsettingen på min gamle rose. Den har overlevd flytting fra glassverandatrappen til inngangsbeddet og kommer nå med fine skudd fra rota :)

      Slett
  5. Kan tenke meg at dette var et krevende prosjekt, men nå har dere en virkelig flott og solid mur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg håper den holder minst like lenge som den muren vi tok ned - Den hadde stått i 90 år :)

      Slett
  6. Det er virkelig smart å ta før-og-etterbilder. Så herlig å få ordnet og faktisk fullført store prosjekter som dette!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble mye mer kostbart å gjøre jobben enn det vi opprinnelig trodde... det er vel egentlig ganske vanlig tror jeg :) Men den dårlige muren gjorde at man følte at man gikk inn i et hull - nå kaller vi den bare borgmuren - så vi synes jo at det ble en god oppgradering av gårdsplassen.

      Slett
  7. Dette ble veldig bra! Gratulerer!

    SvarSlett
  8. Hei! Jeg er imponert. Skikkelig håndtverk. Og så er det fint i regnvær med våte stein. Vi skal til Wisley. Isabella plantation høres veldig fint. Kan tenke meg at rhododendron er i full blomst på denne tiden for det har ikke akkurat vært så varmt i England heller. Du gir meg skikkelig reisefeber. Fem hagedager i England! Igjen, tusen takk for tipsene. God 17 mai! Anne

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...